TUTORIAL

TUTORIAL 2

Bincangkan konsep pengurusan bilik darjah dengan suasana bilik darjah sebenar yang diperhatikan oleh guru pelatih semasa menjalani PBS/ berasaskan pengalaman sendiri.

  • Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah yang diperhatikan semasa PBS yang lalu.
  • Mengemukakan cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah

KONSEP PENGURUSAN BILIK DARJAH

Pendidik mengaitkan pengurusan bilik darjah dengan kaedah-kaedah untuk menangani masalah disiplin di dalam bilik darjah.

KEKUATAN PENGURUSAN BILIK DARJAH
  1. Guru membuat persediaan rapi sebelum memulakan pembelajaran.
  2. Aktiviti di dalam kelas menarik minat pelajar untuk turut aktif dalam proses P&P.
  3. Guru memberi galakan dan dorongan kepada para pelajar yang berdisplin.
  4. Susunan meja dan kerusi yang bersesuaian dengan suasana persekitaran kelas.
KELEMAHAN PENGURUSAN BILIK DARJAH
  1. ·        Susunan meja murid dalam kelompok kecil akan meminimakan ruang pergerakan murid..
  2. Pelajar Pendidikan Khas memerlukan guru yang bijak dalam ilmu mengajar pelajar pendidikan khas untuk mengajar mereka. 
  3. Pelajar KSSR kebanyakan lebih bising dan nakal berbanding pelajar KBSR
CADANGAN MEMBAIKI BILIK DARJAH
  •  Hadkan kelompok meja mengikut jumlah murid
  • Elakkan susun kedudukan murid mengikut tahap kecerdasannya
  • Hias kelas agar bersih dan selesa.



TUTORIAL 3


1. Bincang tentang ciri-ciri guru yang efektif.  Pilih seorang guru yang anda sayangi dan senaraikan sebab-sebab guru itu disayangi. Kaitkan dengan topic ciri-ciri guru yang efektif.

2.       Bincangkan ;

-          Impilikasi apabila guru gagal menjadi guru yang efektif
-          Peranan guru sebagai pembentuk persekitaran bilikdarjah yang kondusif







TUTORIAL 6







PENGURUSAN MASALAH DISILIN BILIK DARJAH














No comments:

Post a Comment