Bincangkan konsep pengurusan bilik darjah dengan suasana bilik darjah sebenar yang diperhatikan oleh guru pelatih semasa menjalani PBS/ berasaskan pengalaman sendiri.
- Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah yang diperhatikan semasa PBS yang lalu.
- Mengemukakan cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah
KONSEP PENGURUSAN BILIK DARJAH
Pendidik mengaitkan pengurusan bilik darjah dengan kaedah-kaedah untuk menangani masalah disiplin di dalam bilik darjah.
KEKUATAN PENGURUSAN BILIK DARJAH
- Guru membuat persediaan rapi sebelum memulakan pembelajaran.
- Aktiviti di dalam kelas menarik minat pelajar untuk turut aktif dalam proses P&P.
- Guru memberi galakan dan dorongan kepada para pelajar yang berdisplin.
- Susunan meja dan kerusi yang bersesuaian dengan suasana persekitaran kelas.
- · Susunan meja murid dalam kelompok kecil akan meminimakan ruang pergerakan murid..
- Pelajar Pendidikan Khas memerlukan guru yang bijak dalam ilmu mengajar pelajar pendidikan khas untuk mengajar mereka.
- Pelajar KSSR kebanyakan lebih bising dan nakal berbanding pelajar KBSR
- Hadkan kelompok meja mengikut jumlah murid
- Elakkan susun kedudukan murid mengikut tahap kecerdasannya
- Hias kelas agar bersih dan selesa.
2. Bincangkan ;
- Impilikasi apabila guru gagal menjadi guru yang efektif
- Peranan guru sebagai pembentuk persekitaran bilikdarjah yang kondusif
No comments:
Post a Comment